Etiketler

, , , , ,

Doğduğunda sadece emmeye odaklı; koyduğun yerde duran, kafasını bile çevirmeyen o minik yavrunun zamanla sağa sola dönmesi, başını kaldırması, emeklemesi, yürümesi, koşması, atlaması, tırmanması, oturması, kalkması… Gerçekten çok büyük gelişim süreçleri! Ve her adımda bu sürece tanık olmak ise büyük bir deneyim bana göre. Ben bu deneyimi yaşarken bunların adının kaba motor becerisi olduğunu da anne olduktan sonra öğrendim.

Parmaklarını ve ellerini ilk doğduğunda sadece memeyi tutmak için kullanırken, zamanla ona uzattığım nesneler dikkatini çekmeye başladı! Gözüyle takip edip, minik elleriyle vuruşlar yapmaya çalışırken hangi ara ipe boncuk dizer hale geldi anlamadım! Bunlar da ince motor becerileriymiş…

O halde ‘beceri geliştirilebilir’ dedik, çalıştık. (Ben çalıştım tabiki; internette mesai yaptım. Bilge eğlence kısmına dahil oldu!)
İnce ve kaba motor becerileri, el-göz koordinasyonu için oynadığımız oyunlardan bazıları aşağıda.

En sevdiği balık tutma oyunu Üstelik hikayeler de uydurup oyunu uzatabiliyoruz.
ağustos2014_bilge_aktivite_motor becerisi-30

Nasıl yaptık? Kartona balık çizdim (aman iyi ki resim kursuna gidiyorum yoksa bırak şu uyduruk balığı, cin ali bile çizemezdim), kestim, birlikte boyadık. Ağız kısımlarına ataç taktım. Balıklar hazır. Sıra geldi oltaya; yatağının kenarına çarpmasın diye bir sünger parçası vardı, olta için gayet uygun gözüküyordu. Ucuna mıknatıs bağladığım ipi (aman dikkat sıkı bağlansın, mümkünse yapıştırılsın, çıkıp da ağzına alıp yutma gibi kazalardan Allah korusun) sünger parçasının ucuna bağladım. Oldu, bitti bu iiiş:)

Haydi rastgele!
balik

TOPU FIRLAT oyunu

toplavurusBu oyun da eğlenceliydi fakat Bilge o kadar keyif almadı. (Ben yeterince oynadım) Bu oyunda; top gibi bir nesneye ip bağlayıp, kapı eşiğine astık. Ve kuleleri devirmeye çalıştık. Ama topumuz küçük olduğu için işimiz çok zor oldu. Orta boy bir top Bilge için daha uygun olacaktı…

İPE BONCUK DİZME Oyunu

ince motor boncuk1 Bu boncuklar her ay kargoyla kapımıza gelen abone olduğumuz “Adım Adım Eğitim Seti“nin içinden çıktı. Tam da gelişimine uygun yapabileceği ayda denk geldi. Hem renkleri öğreniyor hem boncukları ipe geçiriyor böylece parmak kasları gelişiyor. Yere düşüp dağılanları toplamak ise benim için spor oluyor! Oyalanma süresi: 5 dakika:(

BOWLING

bowling

He biz bowlingi ayakla oynarız, o ayrı! 

KULE YAPALIM Oyunu

ince motor kule Kule yaparken öyle çok şey öğreniyor ki… Ama bana göre en önemlisi sabrı ve yılmamayı. Yıkılınca kendini yıpratırcasına sinirleniyor. Sözlü telkin yapıyorum. “Gayret ediyorsun, yapmaya çalışıyorsun, aferin. Olsun, yıkılabilir ama pes etmeyiz, tekrar deneriz… Sakin ol, dikkatini topla yapabilirsin, başarabilirsin…. Bazen ne yapsak olmaz, zaman tanı kendine, şimdi sakinleş, başka zaman tekrar denersin…”   Çok mu kitabi? Ama işe yarıyor! Ya da anlık sakinleşme belirtisi alamasam da uzun vadede işe yarayacak:)
lego

SEKSEK
seksekRakamları ve renkleri öğreniyor. Zıplayarak kaba motor becerisini geliştiriyor. Taşı atarken rakamlara denk getirmeye çalışarak el-göz koordinasyon becerisini geliştiriyor. Oyalanma süresi: 5-10 dakika

MAKASLA KAĞIT KESMECE

ince motor makas İlk makasını İkea’dan aldım. Ama Adım Adım Eğitim Seti’nden Bilge’nin gelişimi için daha uygun olan; yaylı bir makas geldi. Henüz makası tam olarak kullanamadığı için arasında yay olan, kapattıktan sonra otomatik kendi açılan makas Bilge için daha uygun oldu. Çalışmalar sürerken odanın her yeri kağıt parçası oldu, oturmak yok, hadi süpür Zeynep!

Aşağıdaki fotoğrafta ne olduğunu açıklamam gerekebilir, zira böyle saçmalayan kaç kişi vardır bilmem:) Fotoğraftakiler Bilge ve ben. Benim kafamdakiler ise pipet. Bilge teker teker hepsini saçlarıma soktu! (Saçlar da kıvırcık zaten, krampon koysan o da duracak!) valla bu aktivitenin hangi beceriye katkısı var bilmiyorum, bizimkisi hep can sıkıntısından:)

yok, normal değiliz ki biz:)
pipet

