Etiketler

, ,

el

Sonsuz kere şükürler olsun ki Bilge ilk günden ve ilk andan itibaren memeyi tuttu ve ilk ağız sütü denen sütü de aldı. Emzirme konusunda benim için iki şey büyük problem olmuştu: Meme ucu çatlağı ve mastit.

İlk problemim meme ucu çatlağı: Emzirme konusunda hastanenin hemşirelerinin desteğini yetersiz bulduğumu söylemek isterim. Çok dikkat etsen bile çoğu kimsede oluşan bu çatlak bende çoooooook fazla oldu, hem de iki mememde de ve 2 ay sürdü iyileşmesi! E bebek sürekli emiyordu, yara iyileşmiyordu. İlk zamanlarda emzirme süresi her meme için en az 20 dk olduğundan ve 2 saate bir emzirilmesi gerektiğinden 40 dakika boyunca ben, meme ucu çatlağı acım ve Bilge başbaşa kalıyorduk. Dediğim gibi ailemiz ve eş dost çok kalabalık olduğu için hep misafirlerimiz vardı ve ben ilk 2 ay gündüzleri zamanımın çoğunu yatak odasında geçirdim. Öyle emzirmekle de bitmiyordu; öncesinde sürülen kremleri temizliyor, emzirme sonrasında da tekrar sürüp havalandırıyordum:) bu yüzden içerideki kalabalığa karışamıyor olmak çok moralimi bozuyordu.

Meme ucu silikonlarını takmak, sağıp sütü biberonla çocuğa vermek gibi çözüm önerilerinin tümünü “ya vazgeçerse memeden, ya biberona alışırsa, ya unutursa memeyi” diye reddettiğim için çatlağın acısını uzun süre çektim. Ama bu durum aylar sonra baktığımda ‘zeynep seninle gurur duyuyorum’ dediğim bir şeydi çünkü yaram kanarken bile emzirdim. Acımı bastırmak için emzirirken tişörtlerimi ısırmama rağmen devam ettim çünkü bu bebek bu sütü emmeliydi, başka yolu yoktu ve ben pes etmedim. Her türlü ilacı, piyasada ne kadar krem satılıyorsa hepsini, her türlü bitkiseli denedim; ceviz içi yağı mı sürmedim, ballara mı bulamadım herşeyi denedim ama işe yaramadı. En son 3 ayrı pomat getirdi anneannem, hepsini karıştırıp sürdüm… En iyi o geldi ama belki de artık geçeceği vardı bilmiyorum ama annem adaklar bile adadı:) Eee çektiğim acı onları da etkiledi, herkes yavrusunu düşünüyordu işte, annelik!

Bir diğer problem ise mastit idi ki bu daha ciddi bir şeydi. Ne olduğunu anlayamadan başıma 3 kez geldi maalesef. İlkinde ne olduğunu anlamadım. Tam da bebek mevlüdümüzün öncesindeki akşam bir sıtma tuttu beni, çok fena titremeye başladım! Ateş de var gibi… Eyvah! dedim, grip oldum, hasta oldum, ilaç da alamam, ne yapacağım ben? Bir korku aldı beni! İşte bu devrede google işe yaradı. Biz sorduk o söyledi:
-Meme normalden daha mı şiş? Evet.
-Memede hafif yanma gibi sıcaklık var mı? Var.
-Memeye bastırınca acıyor mu? Evet.
Google: Tamam sen mastit olmuşsun.

-O ne kiiiiii?
Google: Mastit kısaca memede süt birikmesi. Bebe minik olunca memedeki sütün tamamını boşaltamadığından ve özellikle 20 küsür günden sonra sürekli artan bir süt üretimi olduğundan sütler birikip kanalları tıkıyor.
-N’apcam peki Google amca ben?
-Gir duşa, akıt sıcak suyu, elinle boşalt memedeki sütü ya da bebeği boool bol emzir daha da boşalmıyorsa makinayla sağ.

Ohhh bee, sabaha yoktu bişeyim. Ama makina olmadığı için elle sağmıştım, kısa süre sonra tekrar mastit oldum. Hadi onu da atlattık. Üçüncüye bir daha oldum ama bu sefer aşırı aşırıydı. Ağrısı ağlattı, taş gibi beze olmuş! Bu konudaki cahilliğimden utandım çünkü sağarsam sütüm biter ve bebeğe kalmaz sanıyordum:( Meğer çektikçe gelirmiş!

Üçüncü mastitimde derya deniz akan sütüm bir mememden o gece damla akmaz olmuştu. Hem acımdan hem üzüntümden ağlıyordum. Tek mememden çıkan sütü sağıp, kayınvalideme verip akşam akşam gittik eşimle hastaneye… Doktor antibiyotik verdi, bol bol emzir dedi. Geldik eve… O gece gün ağarıp aydınlandıktan sonrasına kadar bir Bilge’yi emzirdim bir elimle masaj yapa yapa makinayla sağdım, hiç durmadan gece boyunca… Gecenin yarısı, yarı aydınlık salonda, Bilgeyle yalnızım; sessizlikte sadece makinanın sesi, önümde de oyalanayım diye bilgisayar. Günlerdir varolan uykusuzluğumla yorgunum hem de moral sıfır… Ama neyse ki inat var, bu süt tekrar akacak! Aktı… önce damla damla sonra beze eridikçe daha çok, Bilge çekmeye devam ettikçe daha da arttı:) Bu arada süt artırıcı besinleri mastit olsun olmasın ilk altı ay hep tükettim: Rezene, ısırgan otu, humana still-tee, anason, boza, kuru kayısı, kuru dut, kuru incir, çörek otu, hurma… ayrıca maydanoz, dereotu, soğan çorbası, roka, kayısı ve ayva hoşafı… En çok fayda gördüğüm kayısı hoşafı oldu, yaklaşık 6 ay boyunca her gün en az 2 bardak içtim (dikkat: meğersem kayısı suyu bebeğe gaz yaparmış, aylar sonra öğrendim) Ancak en çok süt yapan şey suydu, günde en az 4 litre su içiyordum.

İlk altı ay sütümle besledim yavrumu. Bu müthiş bir duygu! Müthiş bir bağ! Şimdi 20 aylık hala emiyor:) O kadar acılar çektim, bırakır mıyım:)

